You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Janna Coomans en Milton Fernando González Rodriguez hebben met hun proefschriften een Dissertatieprijs van de Stichting Praemium Erasmianum gewonnen. De prijzen worden jaarlijks toegekend aan jonge academici in de geesteswetenschappen, sociale wetenschappen en rechtsgeleerdheid, die een proefschrift hebben afgeleverd van bijzonder hoge kwaliteit.

Historicus Janna Coomans won de prijs voor haar proefschrift In Pursuit of a Healthy City: sanitation and common good in the Late Medieval Low Countries, waarmee zij eerder ook de Dissertation Award 2018-2019 van de Amsterdam School of Historical Studies won. Onlangs was Coomans te gast bij OVT Radio om te spreken over de middeleeuwse pest in het licht van de huidige coronacrisis.

Milton Fernando González Rodriguez (CEDLA) won de prijs voor zijn proefschrift Histrionic Indigeneity: ethnotypes in Latin American cinema.

Over de Dissertatieprijs

Sinds 1988 kent de Stichting Praemium Erasmianum jaarlijks Dissertatieprijzen toe voor bijzondere dissertaties op het gebied van de geesteswetenschappen en de sociale wetenschappen. De Dissertatieprijs bestaat uit een bedrag van € 3.000 en een oorkonde. Maximaal vijf prijzen worden toegekend aan jonge onderzoekers in de geesteswetenschappen en de sociale wetenschappen die een proefschrift van bijzonder hoge kwaliteit hebben verdedigd aan een Nederlandse universiteit.

Dit jaar zijn door de selectiecommissie uit de dertig nominaties vijf winnaars geselecteerd, onder wie dus twee van de UvA. Op dinsdag 23 juni 2020 zal de uitreiking van de Dissertatieprijzen om 16.00 uur online plaatsvinden.