For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Alumna Renske de Vries vertelt over haar loopbaan.

‘Tijdens mijn bachelor aan de University College Roosevelt bestond mijn major uit geschiedenis en kunstgeschiedenis. Mijn interesse bleek daarbij telkens uit te gaan naar thema’s gerelateerd aan Duitsland. Toen ik mij op een master ging oriënteren was ik er dan ook snel zeker van dat ik Duitslandstudies aan de UvA wilde doen. Vooral ook omdat in deze master vanuit een brede context naar Duitsland wordt gekeken. Niet alleen de geschiedenis, maar ook politiek, kunst en literatuur spelen een grote rol waardoor je zowel de geschiedenis als het heden beter gaat begrijpen.’ 

Na je master nóg een master? 

‘Na mijn master aan de UvA ben ik naar Berlijn gegaan voor de tweejarige master Public History. Ik had nog heel veel plezier in archiefwerk. Wat daar interessant aan is, is dat je met grote hoeveelheden materiaal werkt, maar een scherp oog ontwikkelt waardoor je er toch de essentie uit weet te halen. Dit alles zonder de kleine details, die de geschiedenis juist levend en interessant maken, weg te laten. Een heel belangrijke vaardigheid voor een historicus.
Doordat ik Geschiedenis studeer begrijp ik beter hoe het verleden het heden beïnvloedt en hoe politieke of maatschappelijke ontwikkelingen nog lang kunnen doorwerken. Ik vind het belangrijk om zulke processen te bestuderen en analyseren, ook met betrekking tot Nederland. In tegenstelling tot Duitsland zijn wij in Nederland minder gewend om de oorzaak-gevolg relaties te bekijken, vooral wanneer het gaat om geschiedenissen van onderdrukking en geweld. Zo ontstaat er een te rooskleurig beeld over de geschiedenis. Door mijn studies bezit ik nu de juiste vaardigheden om te doorgronden hoe zulke beelden tot stand komen en welke rol de politiek, instituties en musea hierin spelen.’ 

Promotieonderzoek, onderwijs of productie: alles ligt open? 

‘Na een aantal stages in musea en academische instituten merkte ik dat ik het werken met archiefmateriaal nog altijd het leukst vind. Ik zou daarom graag onderzoek blijven doen en daar ook een promotietraject aan verbinden, maar wellicht wil ik eerst andere beroepservaring buiten de wetenschap opdoen. Het lijkt me bijvoorbeeld erg leuk om aan de productie van documentaires of theaterstukken over historische thema’s mee te werken. Verder sluit ik een baan in het onderwijs niet uit: ik denk dat je er als historicus veel van leert om elke dag met jongeren in gesprek te gaan over geschiedenis.’ 

Tips?

‘Ik wil toekomstige studenten meegeven dat een studie Geschiedenis het leukst is wanneer je onderwerpen vindt die je graag wilt uitdiepen. En voor geschiedenis hoef je niet direct naar het archief: kijk naar de gebouwen in je stad, spreek met mensen van een andere generatie, lees eens een krant uit een bepaald jaar. Een voordeel bij Geschiedenis is dat het materiaal niet snel veroudert: neem dus je tijd en houd plezier in het studeren, ook als dat betekent dat je focus soms op iets anders zoals werk of vrienden ligt.’